Logistikupplevelsen är det vi säljer - nytt avsnitt av Logistik Överallt!
Konkurrensen inom retail online är hård och kraven från konsumenter ökar. Det är ingen hemlighet att det är tufft att nå lönsamhet inom e-handel.
I vårt tredje samarbetsavsnitt med podcasten ”Logistik Överallt” gästas Tea Grbic och Åsa Leander av Sandra Gadd, CFO på välkända e-handlaren Boozt. Hon har lång erfarenhet från e-handelsbranschen i olika roller. I avsnittet diskuteras kundupplevelse, lönsamhet och logistikens roll för e-handlare.
– Att starta en e-handel nu, jämfört med att starta en e-handel som vi gjorde för tio år sedan är ganska stor skillnad för inträdesbarriärerna nu är jättestora. Vi har fyra parametrar som vi brukar jobba efter: Det ska vara relevant, enkelt, snabbt och rätt pris. De parametrarna måste du hela tiden förhålla dig till. För kunden är relevans, och att det är enkelt något som är jätteviktigt, säger Sandra Gadd i podden.
Lönsamhetsaspekten för e-handlare är tuff. På Boozt är en optimerad logistik i fokus.
– Logistik är ju i princip det vi säljer, eftersom vi inte har några egna varumärken så är ju en logistikupplevelse det vi säljer.
Nyligen införde Boozt också en returklausul, policyn “Fair Use” för att sänka returgraden och hantera kunder som returnerar för mycket. Policyn har väckt många blandade känslor.
– Vi pausar de kunder vi tycker har ett abnormt beteende. Det betyder inte att de aldrig kan handla igen, men vi pausar dem. Och det här är något vi hoppas att andra tar efter. Det är klart att man kan returnera, men det ska vara fair, avslutar Sandra.
Business Region Örebro och Logistik Överallt har inlett ett poddsamarbete för att lyfta logistiken och ge fler logistikintresserade möjligheten att lyssna på podcasten som gör logistik avdramatiserat, inspirerande och lättillgängligt.